skip to Main Content
Hogyan Befolyásolja A Munkahelyi Teljesítőképességet Az Irodatér Elrendezése?

Hogyan befolyásolja a munkahelyi teljesítőképességet az irodatér elrendezése?

Olvasási idő: 5 perc

Egy cégvezető számára az elsődleges mutató a bevétel. Ha ugyanis ezzel gond van, minden munkafolyamat akadozik. Azonban a bevétel maximalizálásához minden munkafolyamatnak flottul kell mennie, ehhez pedig vissza kell mennünk az alapokig. Aktuális cikkünkben arról lesz szó, hogyan javíthatunk a munkacsoportok produktivitásán, a legalapvetőbb tevékenységgel, az iroda berendezésével.

Hogyan néz ki egy 21. századi iroda?

Ez az a kérdés, ami a legtöbb cégvezetőt foglalkoztatja – és persze valahol frusztrálja is, mert nehéz elképzelni, hogy a “huszonegyedikszázadiság” valóban ennyire fontos pontja lenne egy munkahely termelékenységének.

Az igazság azonban az, hogy valóban ennyire fontos.

agspro_balance.chair

Ennek két oka van. Az egyik a megváltozott munkakörnyezet, amely felhőalapú szoftverekkel és hordozható eszközökkel dolgozik. A másik pedig az Y- és Z-generációs munkavállalók, akik egyre nagyobb számban dolgoznak a különféle cégek alkalmazásában, és a korábbi generációktól eltérő környezeti elemekkel motiválhatók.

 

Arról már nem is beszélve, hogy napjainkban egyre fontosabb tényező az egészséges iroda.

 

A dolgozók nagy része ugyanis tart az irodai munka következményeként emlegetett hátfájástól, a monitor okozta szemproblémáktól és hasonló kockázati tényezőktől. Ezért komoly motivációs tényező az olyan minőségi irodabútor, mint például az ergonómikus szék, vagy egy olyan munkaállomás, ahol állítható asztalnál, a monitortól kellően távol dolgozhatnak a kollégák.

Hogyan garantálható a jó munkakörnyezet? Mitől jó egy irodabelső?

Ahhoz, hogy egy igazán motiváló teret, egy 21. századi egészséges irodát alakítsunk ki, két dologra kell figyelnünk. Az első a fentiek tekintetében fontos stratégiai tervezés, a második a belsőépítészet.

A stratégiai tervezés, bármennyire ijesztően is hangzik, nem annyira bonyolult. A titok a tudatosság és az alaposság. Figyelembe kell venni hozzá a cégen belüli folyamatokat  (milyen gyakran kell az egyes munkacsoportoknak kommunikálniuk egymással), a térkihasználást, a technológiai lehetőségeket, illetve a vezetők fejlődési, bővítései terveit.

Hangszigetelt mobil irodamegoldásunkról írtunk már cikket itt, a THINK.TANK

 

Mire figyeljen, amikor berendezi az irodát?

(Erről sokat fogunk még szólni Facebook oldalunkon is. ) Ahogyan azt már korábban is említettük, az Y- és Z- generáció számára különösen fontos, milyen irodai környezetben dolgozik. Az irodabútorok és a kreatív terek egyaránt kiemelt fontosságúak számukra. De elég a ködszurkálásból, lássunk konkrétumokat is.

 

Irodaberendezés tekintetében alapvetően három stílust különböztethetünk meg:

  • cellás elrendezés
  • csoportos elrendezés
  • kombinált elrendezés

 

Vegyük sorra, mit kell ezekről tudnunk.

Cellás elrendezés

A megnevezés ijesztő, de csak a munkaállomások elkülönített jellegére utal. Ebben az elrendezésben ugyanis falakkal választjuk el az egyéni vagy többszemélyes irodákat egymástól, amelyek egy közös folyosóról átjárhatók. (Az egyénit nem kell feltétlenül egyszemélyesnek gondolnunk, de alapfeltétele, hogy kevesen, mindössze 2-3 ember tartózkodjon ott egy időben.)

 

A többszemélyes irodák általában hat asztalt tartalmaznak, itt nagyobb csoportok dolgoznak. Ezenkívül gondolnunk kell tárgyalótermek és pihenőszobák, illetve kreatív terek kialakítására is.

Az egyéni irodák a komoly intenzitást és nagyfokú koncentrációt igénylő feladatokon dolgozók számára ideális, a többszemélyes irodák pedig olyan csoportoknak, akik szoros együttműködésben állnak egymással.

 

agspro_irodater_DO_IT.4

Ennek az elrendezésnek az a legnagyobb hátránya, hogy a munkatársak egymástól elszeparálva dolgoznak. Ez egyfelől szociális tekintetben is megterhelő rájuk nézve, de ezt a terhet egy jól kialakított közösségi helyiséggel kiküszöbölhetjük. A nagyobb probléma, hogy ha egy projekten (fizikailag is) egy térben lenne ildomos dolgozni, körülményessé válnak a munkafolyamatok.

Csoportos elrendezés

A csoportos elrendezésű irodákban rendszerint 25 munkaállomás kialakítására törekszünk. Ezeket az asztalokat vagy virtuális munkaállomásokat ablakokhoz közel, egymástól elkülönítve, de egyetlen nyitott térben helyezzük el.

 

Ezáltal – hasonlóan a többszemélyes irodákhoz –, az egyes munkacsoportok akadálymentesen kommunikálhatnak és kooperálhatnak egymással, illetve gyorsan át tudnak menni a másik asztalához, ha az adott feladat ezt kívánja meg.

Ez a kialakítás azonban nem kedvez a nagyfokú koncentrációt igénylő munkatípusoknak, viszont az irodában lévő nyitott terek jó munkahangulatot, és kellemes környezetet teremthetnek.

 

agspro_irodater_02

 

Az open office – ahogyan az a nevéből is adódik – nyitott elrendezésű. Ezáltal nem kedvez azoknak a munkatársaknak, akik vagy természetükből adódva kerülik a nagyobb tömegeket, vagy munkájuk miatt van szükségük egy elszeparált privát munkaállomásra.

 

Az ilyen elrendezésű irodák zajossá válhatnak, ha nem figyelünk kellőképpen arra, hogy az asztalok egymástól jól elkülönüljenek. Ebben egyfelől az elrendezés, másfelől az irodai elválasztó rendszerek is segíthetnek.

Kombinált elrendezés

És persze az irodaberendezésnek is megvan a maga aranyközépútja. A zárt és nyitott irodák elegyéből jött létre a kombinált elrendezés, amely egyaránt kiszolgálja az erős koncentrációt igénylő feladatokon dolgozók, illetve a folyamatos kooperációban tevékenykedő kollégák igényeit. Gyakorlatilag együtt valósul meg a nyitott terű irodák, illetve a zárt elrendezés koncepciója is.

 

Az ilyen elrendezésű irodák jellemzően a középső részt egy nyitott, csoportos irodaként használják, ebből pedig több egyéni iroda nyílik. Az ilyen irodaelrendezést azoknak a cégeknek ajánljuk, akik tevékenységi körükből adódóan kollégáiktól nagyfokú koncentrációt várnak el, viszont éppen ennyire fontos a folyamatos, gyors és akadálymentes, személyes kommunikáció is.

 

 

Ezt az elrendezést lényegében úgy kell elképzelni, mint egy város felépítését. A König city elgondolás alapját az képezi, hogy az irodatérben hasonló tevékenységeket végzünk, mint a városban: döntéseket hozunk, kapcsolatokat építünk, koncentrált munkát végzünk, megosztjuk egymással a tudást, lazítunk és együtt dolgozunk. 

 

Összegezve tehát, a kulcs a tervezés

Mindenképpen azt tanácsoljuk, hogy mielőtt megrendelné az irodabútorokat, vagy egyáltalán tervezgetni kezdené azok elrendezését, mindenképpen szervezze meg a cég térbeli munkafolyamataitMelyik munkacsoportnak van szüksége több egymással való egyeztetésre, kiknek lesz elemi fontosságú a csend és a nyugalom a munkájuk során? Ha erre vonatkozóan megvannak a tervei, jöhet a prémium minőségű irodabútorok megrendelése.

Személyes konzultációt itt tud kérni tőlünk.

 

Amennyiben katalógust szeretne igényelni termékeinkről, az alábbiakban megteheti ezt.

Back To Top